Sprzątanie pociągu – jak utrzymać czystość taboru kolejowego

Sprzątanie pociągu

(zdj.pxhere)

Sprzątanie pociągów jest szczególnym zadaniem dla pracowników z firmy sprzątającej. Aby zachować czystość w pociągu, wymagane jest specyficzne do tego podejście. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że powierzchnie przedziałów i korytarze mogą być zabrudzone różnymi substancjami. To właśnie sprawia, że specjaliści od sprzątania muszą być zaopatrzeni w profesjonalne środki czystości, które usuną zanieczyszczenia różnego pochodzenia. Największym problemem może okazać się sprzątanie taboru kolejowego do przewozu osób. To właśnie te pociągi wymagają pieczołowite higieny dla przewozu osób w warunkach wysokiej czystości i komfortu.

Jak wygląda sprzątanie pociągu?

Pociągi pasażerskie muszą zapewnić pasażerom komfortowe warunki podróżowania. Z tego względu korytarze pomiędzy poszczególnymi wagonami wyłożone są wygodnymi materiałami. Ponadto wnętrza wagonów są przystosowane do podróży w warunkach wysokiej wygody dla pasażera. Są tam tekstylne obicia, czasami chodniki albo dywaniki, a na ścianach tapicerka albo tworzywo.

Pasażerowie po wielogodzinnej podróży pozostawiają po sobie ślady swojego pobytu. Są nimi plamy z żywności, błota i brudu, rozpuszczającego się w wodzie. Poza tym dosyć często spotyka się zabrudzenia tłuste. Jakkolwiek tłuszcze z materiałów sztucznych nie są aż tak uporczywe do usunięcia, to ze skóry albo tekstylnej tapicerki znacznie trudniej je usunąć. Tak więc tabor pasażerski zmusza firmy do posiadania skutecznych, ale zarazem bezpiecznych środków czyszczących powierzchnie z materiałów sztucznych oraz tapicerki i drewnopodobnych. Nie można liczyć, że zabrudzenia będą łatwo schodzić z danej powierzchni. Środki chemiczne muszą być dla brudu bezkonkurencyjne, a dla powierzchni czyszczonych łagodne. 

Profesjonalne sprzątanie taboru, czyli jak zachować czystość w pociągu?

Dobre firmy sprzątające używają w swojej pracy tylko najlepszych i najskuteczniejszych środków czystości. Sprzątanie pociągu należy wykonać w jak najkrótszym czasie. Zatem pociąg szybko musi być gotowy na powrót i przygotowany do dalszej podróży. Najczęściej firmy sprzątające tabory kolejowe pracują więc w godzinach nocnych. Nie zawsze jednak jest na to czas w nocy. Czasami trzeba skorzystać z dodatkowych przerw pomiędzy kursami w ciągu dnia.

Korytarze, w których można znaleźć najwięcej zaplamień głównie z błota i tego, co pasażerowie wniosą pod obuwiem, należy często czyścić. W tym celu właśnie został stworzony płyn Clinex M6 Medium. Skutecznie oczyszcza on wodoodporne powierzchnie korytarzy nawet z uporczywego brudu. Idealnie nadaje się do mycia ręcznego przy użyciu mopa, gdyż wtedy można samodzielnie wszystko wyczyścić. Wysycha szybko, pozostawiając świeży i przyjemny zapach, dzięki czemu można go stosować na bieżąco w razie potrzeby.

Zdarzają się także zabrudzenia, z którymi nie mogą poradzić sobie standardowe płyny. Są to ślady smoły, farb, czy innych chemikaliów, które dostały się do pociągu nie do końca w wiadomy sposób. W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest użycie silnego płynu Clinex M9 Strong. Jest to środek czystości do gruntownego czyszczenia i usuwania nawet starych i zaschniętych zabrudzeń.

Czyszczenie tapicerki – Clinex Textile SHP i EXT

Przedziały w pociągu również wymagają dokładnego sprzątania. Jako że podłogi można umyć tym samym płynem, to obicia foteli wymagają już zastosowania innego produktu czyszczącego. Najlepiej sprawdzi się tu środek chemiczny Clinex Textile SHP. Skutecznie usuwa zabrudzenia z obić tapicerskich i włókien sztucznych oraz naturalnych. Preparat jest ręcznie usuwany wraz z zabrudzeniami i nie zostawia śladów w postaci wyblaknięć, czy plam. Jeśli na tapicerce znajdują się tłuste, z pozoru nieusuwalne plamy, wówczas przyda się Clinex Textile EXT. Radzi sobie z tłuszczem doskonale. Poza tym chroni materiał przed utratą kolorów i zabezpiecza przed kolejnymi zabrudzeniami. Działa nawet z zimną i twardą wodą.

Sprzątając dalej przedziały, nie sposób nie zwrócić uwagi na ściany, ponieważ są zwykle wykończone plastikiem i tym podobnymi materiałami sztucznymi. Plastik jest na tyle delikatnym materiałem, że klasyczne środki mogą pogarszać jego kondycję i wygląd. Bardzo łagodnym, natomiast skutecznym w walce z brudem jest płyn Clinex Fast Plast, ponieważ szybko i skutecznie oczyszcza powierzchnie nawet z cienkiego plastiku. Pozostawia je czyste i chroni przed osiadaniem kurzu dzięki swoim antystatycznym właściwościom.

Na komfort pasażerów ma wielki wpływ nieskazitelna czystość w toaletach, ponieważ to często zabrudzone miejsca. Powierzchnie ceramiczne, czy szklane lustra bardzo często noszą ślady zabrudzeń, które należy niezwłocznie usunąć. Tutaj doskonale sprawdzi się płyn Clinex W3 Multi. Zapewnia perfekcyjną czystość ceramicznych ścian, muszli, pisuarów i umywalek. Nie pozostawia po sobie śladów, czy plam, gdyż tak został opracowany. Jest niezrównany do regularnej pielęgnacji sanitariatów.

Zewnętrzne czyszczenie taboru

Mając na uwadze dokładne oczyszczenie pociągu, nie można zapomnieć o jego czystość zewnętrznej, zarówno o lakierowanej powłoce i szybach. Dobra firma sprzątająca jest w stanie profesjonalnie wyczyścić pociąg, zarówno od wewnątrz, jak i na zewnątrz. Zewnętrzne poszycie ma dosyć dużą powierzchnię. Marka Clinex stworzyła płyn uniwersalnego przeznaczenia, który sprawdzi się tu idealnie. Ponadto nie ważne, z jakich materiałów poszycie jest wykonane, Clinex S5 perfekcyjnie ją doczyści. Główną jego zaletą nie jest to, że wspaniale myje poszycie pociągu z zastosowaniem gąbek, szczotek i szmatek. Umożliwia również mycie za pomocą myjek ciśnieniowych. Czyszczenie pod ciśnieniem, usuwa wszelki rodzaj zanieczyszczeń, ponieważ preparat występuje w formie koncentratu, można go rozcieńczać zależnie od stopnia zabrudzenia.

Do czyszczenia szyb pociągu marka Clinex przygotowała profesjonalny preparat, który usunie wszelki typ zabrudzeń. Jest nim Clinex Glass. Doskonale myje powierzchnie szklane bez rys, smug, czy zacieków. Zaletą płynu jest to, że nadaje się do każdego rodzaju szkła i emaliowanych oraz nierdzewnych powierzchni.